História dráhových modelov automobilov
Prvé zmienky o dráhových modelov automobilov sa objavili v roku 1933, keď firma Märklin uviedla na trh prvé modely dráhových automobilov
Mercedes a Austro-Daimler a to v mierke 1 : 25. Tieto modely automobilov boli zhotovené z plechu a predávala sa aj dvojprúdová autodáha
v tvare osmičky. Neskoršie v rokoch 1936-1938 sa v USA usporiadavali preteky dráhových modelov automobilov na stole / stolové modely/.
V začiatkoch šesťdesiatych rokov začali prenikať aj k nám, prvé informácie o automodeloch s elektromotorčekami, ktoré jazdia na
špeciálnych pretekárskych autodráhach na stoloch. Tieto modely si pomerne skoro začali získavať veľkú popularitu a nadšencov aj medzi
našimi modelármi. Preteky na týchto autodráhach, pripomínajúce pretekárske okruhy sa svojou atmosférou približovali skutočným pretekom
a modely dráhových automobilov boli v mierkach 1:32, 1:24 a 1:25. A tak novej modelárskej disciplíne – dráhové modely automobilov SRC
bolo odmávnuté zelenou zástavkou.
V roku 1963 boli u nás schválené prvé pravidlá pre stavbu modelov automobilov, súťažné pravidlá a pravidlá pre stavbu autodráh.
V roku 1964 bola postavená prvá 3-prúdová, osemmetrová autodráha v Prahe Letňanoch a potom v Litvínove. V roku 1965 bol v časopise
Modelár uverejnený plánok a návod na stavbu dráhového automobilu a ovládača. Na Slovensku medzi prvými automodelármi, ktorí sa
venovali dráhovým modelom automobilov boli modelári z Košíc. Tí sa aj v roku 1966 zúčastnili prvého majstrovského preteku v DPaM
v Prahe. Jozef Pástor z Košíc bol 28. júna 1966 menovaný na ustanovujúcom plenárnom zasadnutí do Ústrednej sekcie za automobilové
modelárstvo. V roku 1967 bola postavená prvá autodráha na Slovensku a to v Košiciach. V roku 1970 bola postavená na Slovensku ďalšia
autodráha v Trenčíne.
Historia dráhových modelov automobilov v Revúcej sa začala písať v roku 1971 s príchodom Laca Koterbu do vtedajšieho Mestského domu pionierov
a mládeže ako vedúceho krúžku dráhových modelov automobilov. V roku 1973 postavili v MDPaM Laco Koterba a Vlado Eibner za veľkej podpory
vtedajšieho vedenia MDPaM a najmä jeho riaditeľky pani Oľgy Hockovej a pána Milana Homolu 3-prúdovú, 17 metrov dlhú autodráhu s
gumovým povrchom...
|