.    úvod     aktuality     klub     kalendár     preteky     komentáre     foto     modely     história     fotoarchiv     

História dráhových modelov automobilov
Prvé zmienky o dráhových modelov automobilov sa objavili v roku 1933, keď firma Märklin uviedla na trh prvé modely dráhových automobilov Mercedes a Austro-Daimler a to v mierke 1 : 25. Tieto modely automobilov boli zhotovené z plechu a predávala sa aj dvojprúdová autodáha v tvare osmičky. Neskoršie v rokoch 1936-1938 sa v USA usporiadavali preteky dráhových modelov automobilov na stole / stolové modely/.

V začiatkoch šesťdesiatych rokov začali prenikať aj k nám, prvé informácie o automodeloch s elektromotorčekami, ktoré jazdia na špeciálnych pretekárskych autodráhach na stoloch. Tieto modely si pomerne skoro začali získavať veľkú popularitu a nadšencov aj medzi našimi modelármi. Preteky na týchto autodráhach, pripomínajúce pretekárske okruhy sa svojou atmosférou približovali skutočným pretekom a modely dráhových automobilov boli v mierkach 1:32, 1:24 a 1:25. A tak novej modelárskej disciplíne – dráhové modely automobilov SRC bolo odmávnuté zelenou zástavkou.

V roku 1963 boli u nás schválené prvé pravidlá pre stavbu modelov automobilov, súťažné pravidlá a pravidlá pre stavbu autodráh. V roku 1964 bola postavená prvá 3-prúdová, osemmetrová autodráha v Prahe Letňanoch a potom v Litvínove. V roku 1965 bol v časopise Modelár uverejnený plánok a návod na stavbu dráhového automobilu a ovládača. Na Slovensku medzi prvými automodelármi, ktorí sa venovali dráhovým modelom automobilov boli modelári z Košíc. Tí sa aj v roku 1966 zúčastnili prvého majstrovského preteku v DPaM v Prahe. Jozef Pástor z Košíc bol 28. júna 1966 menovaný na ustanovujúcom plenárnom zasadnutí do Ústrednej sekcie za automobilové modelárstvo. V roku 1967 bola postavená prvá autodráha na Slovensku a to v Košiciach. V roku 1970 bola postavená na Slovensku ďalšia autodráha v Trenčíne.

Historia dráhových modelov automobilov v Revúcej sa začala písať v roku 1971 s príchodom Laca Koterbu do vtedajšieho Mestského domu pionierov a mládeže ako vedúceho krúžku dráhových modelov automobilov. V roku 1973 postavili v MDPaM Laco Koterba a Vlado Eibner za veľkej podpory vtedajšieho vedenia MDPaM a najmä jeho riaditeľky pani Oľgy Hockovej a pána Milana Homolu 3-prúdovú, 17 metrov dlhú autodráhu s gumovým povrchom... Podrobná historie klubu do roku 1989